- Kost - Adfærd - Indlæringsevne
Frede Bräuner
Frede Bräuner blev uddannet folkeskolelærer 1983 og arbejdede i folkeskolen frem til 1985, hvor han blev ansat i Heltidsundervisningen under Århus Ungdomsskole. Han har gennem alle årene beskæftiget sig med sammenhængen mellem kost, adfærd og indlæringsevne og iværksatte i 1997-98 sammen med kolleger obligatorisk madordning på skolen. Siden 1998 har han deltaget i den offentlige debat om emnet gennem radio og tv, avisartikler, foredrag mv. I 2002 udgav Frede Bräuner bogen Kost – adfærd – indlæringsevne, der i 2010 udkom i 5. udgave. Bogen udkom i 2002 på norsk under titlen Uten mat og drikke. Han er medforfatter til bogen Hvad fylder vi i børnene og fungerer nu som konsulent og en meget efterspurgt foredragsholder.
Frede Bräuner er fortaler for den holdning, at ernæring, opdragelse, undervisning og omsorg hænger sammen og søger i sin skribent- og foredragsvirksomhed at formidle dette gennem udtryksmåder som humor og fortællinger.
Frede Bräuner har udviklet nye redskaber og arbejdsmetoder, der målretter sig udsatte børn og unge – herunder unge med diagnoser, som ADHD, angst, depression og autisme. Udgangspunktet er Fredes erfaringer og banebrydende resultater fra sit arbejde gennem 18 år som speciallærer, fra kommunale projekter og fra forløb på bl.a. Den sikrede døgninstitution Grenen.
Siden 2015 har Frede Bräuner været projektkoordinator under Landsforeningen Talentspejderne i mentorprojektet Kandidaterne, hvor frivillige fra erhvervslivet afholder 24 møder med unge efter et fastlagt og guidet program. Målet er, at de unge kommer i job eller uddannelse. Til projektet har Frede udviklet kogebogen “Sund mad for unge – Let at lave” og en foodcamp, hvor de unge inspireres til en sundere hverdag. Frede er medforfatter til projektets mentorguide der anvendes i mødet med de unge. Læs mere om projektet her